[Marketing] dutch translation [Fwd: Re: hulp met Sugar]

Marten Vijn info at martenvijn.nl
Tue Jul 7 10:27:35 EDT 2009

translation of latest press by Martin van Zanten:

Sugar Labs Announces Immediate Availability of Sugar on a
Stick;

Sugar Labs kondigt aan dat Sugar on a Stick nu beschikbaar is; dit
leerplatform draait op elke pc of netbook.

LinuxTag, Berlijn, 24 juni 2009:

Sugar Labs™ is de non-profit organisatie die het Sugar Leerplatform
levert aan meer dan één miljoen kinderen over de hele wereld. Zij
kondigt aan dat nu Sugar on a Stck versie 1 beschikbaar is onder de naam
"Strawberry". Het is gratis op te halen bij www.sugarlabs.org en te
installeren op een 1 GB flash drive. Daarna kan Sugar direct worden
opgestart op een PC of netbook. Het draait ook op recente Macs met een
hulp CD en in Windows met gebruik van virtualisatie.

Sugar on a Stick is ontworpen in combinatie met een School Server,
waarmee het volgende kan worden verzorgd:

distributie van informatie/leerstof
      * huiswerk verzamelen
      * backups maken
      * integratie met Moodle
      * gefilterde toegang tot het internet
      *
Deze "Strawberry" versie is bedoeld om in de klas te testen; feedback
zal in de volgende versie worden opgenomen en komt tegen het einde van
2009 beschikbaar.

"Eén jaar na oprichting maakt Sugar Labs haar beloften waar voor haar
tweede miljoen studenten," zegt Walter Bender, oprichter en direkteur.
"Sugar heeft de voorkeur, want het is een superieure leeromgeving voor
jonge kinderen: motiverend en betaalbaar. Sugar on a Stick is een
geweldige manier om het uit te proberen zonder de harde schijf te
veranderen. Het is ook geschikt voor oudere pc's and langzamer netbooks.
Er is een versie voor de OLPC XO-1 en het zal geleverd worden met de
nieuwere XO-1.5 laptops in de herfst."

Sugar on a Stick geeft een samenhangend en consistente werkomgeving. Het
vermindert kosten doordat het op veel hardware kan worden geïnstalleerd,
zodat scholen hun bestaande apparatuur kunnen blijven gebruiken. Het
komt de leerlingen ten goede dat zij hun vertrouwde Sugar on a Stick
omgeving mee naar huis kunnen nemen en het ook kunnen delen met hun
ouders. Het geeft ook off-line toegang tot hun activiteiten en leerstof,
daar niet iedere leerling thuis internet heeft.

Als onderdeel van een voortdurende inspanning om Sugar on a Stick klaar
te maken voor de klas, heeft Sugar Labs een donatie van $20000 ontvangen
van Gould Charitable Foundation om Sugar te installeren op de Gardner
Pilot Academy, een openbare basisschool in een wijk van Boston,
Massachusetts met één van de grootste verscheidenheid aan achtergronden
qua cultuur en taal.

Leeractiviteiten zijn het hart van Sugar. Sugar on a Stick bevat veertig
activiteiten voor jonge leerlingen zoals Lezen, Schrijven, Tekenen en
eToys. Er zijn nog honderden andere Activiteiten gratis op te halen bij
de Sugar Activiteiten Bibliotheek. De meeste van deze Activiteiten
hebben samenwerking ingebouwd: leerlingen en onderwijskrachten werken,
spelen en leren samen.

Het Sugar Leerplatform is open, dus andere bestaande open source
projecten voor kinderen kunnen er in geïntegreerd worden; zo is de
bekende GCompris suite van honderd Activiteiten onlangs toegevoegd aan
Sugar, met Activiteiten als Schaken, Aardrijkskunde en Sudoka. Dit
project werd de afgelopen vijf jaar door Bruno Coudoin ontwikkeld.

Leerkrachten en ouders die geïnteresseerd zijn in Sugar Activiteiten en
de moderne interface voor kinderen kunnen korte videos bekijken bij de
onlangs geopende Sugar Labs Dailymotion kanaal. Bezoekers aan LinuxTag
zijn welkom bij stand 7.2a 110a om te komen praten met Sugar Labs
medewerkers.

#/dutch

kind regards,
Marten